Besök i verkstaden!

Jag hade besök i verkstaden av Anders på Good Legs Cykling som skrev en text och fotade lite när jag servade hans gaffel och dämpare. Här har ni intervjun i sin helhet. Och kom ihåg att kontakta mig om ni är intresserade av service!

Här är intervjun:

Innan vi börjar så måste vi reda ut begreppen, gaffel, dåmpare, fjädring. Micke, vad är vad?

– Fjädring är väl ett mer övergripande namn. Annars säger man gaffel och dämpare. Eller framgaffel och bakdämpare. Så en fjädringsservice består av en framgaffelservice plus en dämparservice. Oftast så har inte dom nya dyrare komponenterna någon fjäder, utan det är luftfjädring som gäller nu. Dock har billigare gafflar på till exempel barncyklar ofta en fjäder i gaffeln.

Micke är en cykelkompis som jag lärde känna via cykelcross. Vi kör en hel del CX i hop och har även arrangerat några kompiscross lopp i Barkarby. Micke drev tidigare Rose showroom i Stockholm och driver nu MK Cycling där han bland annat gör fjädringsservice, håller teknik clinics, säljer cyklar och cykelprodukter.

Jag tog med hela cykeln till Micke, det smidigaste är egentligen att plocka bort gaffel och dämpare och bara lämna in separat, men i mitt fall så skulle vi också meka lite med lockout reglagen så jag tog med hela cykeln.

I verkstaden

Micke servar dämpare från Rockshox, Fox och DT Swiss. Tillverkarna säger att en dämpare ska servas efter ungefär 50 timmar cykling, men det beror ju också en hel del på hur och var man cyklar. Jag brukar säga att om man cyklar 2-3 gånger i veckan så blir det ganska bra att serva den en gång per år.

I mitt fall så har cykeln gått 1 år nu sedan den var ny och jag tror att jag har ungefär 100 timmar på denna cykeln sedan den var ny så det är definitivt dags för service. Jag har dock inte tagit av dämparn eller gaffeln på ett år och det visade sig att en del smuts hade letat sig in i bultar och skruvar så det var inte helt enkelt att få loss. Micke kommenterade att det nog är dags att byta styrlager också, men det får vi ta en annan gång…

Skruva loss dämpare och ta bort lockout

Service av framgaffel

Vi börjar med framgaffeln. Det första Micke gör är att notera rebound settings och luftryck så att han kan återställa allt till samma nivå. Därefter är det bara att köra igång. I mitt fall ska vi inte göra en full service, det som ska göras nu är att göra rent, byta olja och byta tätningar.

Koll på trycket

Första steget är att ta isär allt. Det är lite svårare än normalt då det har fastnat lite luft på ”fel sida”. Det skapas ett litet undertryck och det krävs lite extra kraft att få loss allt.

Sitter tight…

När underbenen är borttagna så kan han börja tömma ur gammal olja och plocka bort gamla tätningar. Micke har en gammal balja där olja och tätningar hamnar. Vet inte riktigt vad vi ska kalla den? Likkistan? Det vittnas om en hel del servade dämpare.

Where ”tätningar” go when they die…

Och det syns och märks att det är säsong för fjädringsservice nu. Dels att det är en hel del gafflar och dämpare som är färdigservade och ska tillbaka till kund, men det rinner också in folk i verkstaden lite nu och då. Micke håller inte på med detta på heltid, han sköter ett ”vanligt” jobb också, men just nu är det mycket.

– Många blickar fram mot MTB säsongen nu. Det blir mycket standard service, men också en del fullservice och vissa som vill uppgradera dämparn. På vissa gafflar kan man till exempel ändra slaglängd från 140mm till 150mm och det är också något som jag hjälper till med.

Det krävs många specialverktyg för att göra en fjädringsservice

– Det är egentligen inte svårt att göra en fjädringsservice. Men det krävs en hel del specialverktyg och sedan kunskap om hur man gör. Det är vissa verktyg för Fox, andra för Rockshox och vissa verktyg är också olika för dom olika modellerna inom en tillverkare. Jag har gått specialutbildning, men jag vet att en del gör en egen ”YouTube service”. Det kräver som sagt en hel del verktyg och vilja och det blir nog inte billigare än att lämna in den.

Efter att allt är rengjort så är det dags att sätta på packningar och montera dämparn igen. Tätningarna är ett kit som är specialgjord för varje dämpare. Funktionen dom fyller är att dom håller smuts ute från systemet och det finns också ”foamrings” som suger upp smuts. Dom klarar av att hålla en en hel del borta, men när dom är mättade och utslitna så kommer skiten in i systemet och det är vill man gärna undvika.

Nya tätningar
Tätning bankas på plats med ett specialverktyg. I vänstra benet ligger en ny foamring.
Underbenen sätts tillbaka på plats
Påfyllning av ny olja.

Sista momentet efter att ha monterat på underbenen igen är att fylla på med ny olja. Det är en specialolja som är extremt trögflytande. Micke demonstrerar med att hälla lite i en burk och vända den upp och ner. Det händer ingenting, det är som sirap. Oljan fylls på med en spruta underifrån.

Ny olja

– En hel del väntar till att dämparen känns dålig innan dom lämnar den på service. Det skulle jag inte rekommendera, då är det ofta något som har pajat och det blir ofta dyrare att lösa om det ens går att fixa. En dämpare och gaffel är en ganska dyr pryl, det som sitter på en racingcykel kostar kanske 10-12.000 kr om man köper den över disk så det är helt klart värd att ta lite extra hand om den.

Återställa lufttrycket

Servicen av gaffeln är i princip klar, det är bara att fylla luft och montera tillbaka den på cykeln igen.

Service av bakdämpare

– Service av bakdämpare är lite enklare än en gaffel, men det är samma princip. Öppna, göra rent, byta tätningar, fylla olja och montera. Fördelen är att bakdämparn är lite mindre och mer hanterlig.

Dämparn öppnas med ett specialverktyg
Nya tätningar även bak

Det märks att det går lite snabbare med bakdämparn. Här är det lite mindre komponenter och inte like många tätningar som ska bytas.

Vad kostar det?

Servicen är klar! Hade vi inte babblat, druckit kaffe och ätit fika så hade det nog gått på en knapp timme, men nu har vi hängt dryga 2 timmar i verkstaden. Men vad kostar det?

– Jag brukar ta från 550:- för service av framgaffel och 450:- för bakdämpare. Det tillkommer kostnad för tätningar och jag brukar ta en hundring extra om man vill lämna in hela cykeln. Fullservice är också några hundralappar dyrare. Det beror ofta på vilken dämpare man har, vissa är lite mer svårjobbade, men för en dryg tusing så får man en standard fjädringsservice.

Sista momentet är att montera gaffel och dämpare på cykeln. Det är lite extra pilligt när man har remote lockout på styret. Vi passar även på att smörja upp dom trötta skruvarna som vi knapp lyckades lossna. Cykeln är nästan som ny igen och nu ser jag verkligen fram emot MTB säsongen 2020!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *